همه چی توش پیدا میشه حتی برای شما

این وبلاگ رسمی سعید است .

همه چی توش پیدا میشه حتی برای شما

این وبلاگ رسمی سعید است .

درباره بلاگ

این وبلاگ مطعلق به سعید است.
و امیدوارم از مطالب آن لذت ببرید.
با تشکر از همه
در ضمن اگر مطلبی رو خواستید دانلود کنید نشد به خاطر fill ****tering سرور هستش

طبقه بندی موضوعی

قلعه تاریخی تیس(معروف به قلعه پرتغالیها)


در ساحل شرقی خلیج چابهار، دهانه دره تنگی، بین زبانه های انتهایی دو کوه پیل بند و شهباز بند بر روی تپه سنگی مرتفعی قرار دارد که سراسر آن را خرده سنگهای شکسته کوهستان فرا گرفته است. تمامی پیرامون این تپه را گورهای تراشیده در سنگ شکل میدهند که سطح نازکی در روی آنها را خرده سنگ پوشانیده است.
 
در کنار این تپه، در دهانه ورودی مذکور دروازه روستای تیس امروزی قرار دارد.
 
ساختمان روی تپه، تقریبا ویران شده، ولی هنوز اتاقهایی از آجر، سنگ و ملات گچ با طاق های ضربی در بخشهای شمالی و جنوبی بنا قابل مشاهده است.
 
چاهی بر فراز تپه با عمق زیاد دیده میشود که افراد محلی آن را چاه تامین آب قلعه میدانند.
 
اصطبل و سایر اتاقها براحتی قابل تشخیص اند؛ افراد مطلع محلی می گویند ورودی قلعه، اتاق یا ایوان سرپوشیده ای بوده که در کف آن یک ساعت آفتابی قرار داشته که با نور آفتاب از سوراخ سقف و جابجایی اشعه های خورشید ( حرکت ظاهری خورشید ) ساعت های مختلف طول روز مشخص می گردید ولی چیزی از آن باقی نمانده است.
 
 www.civilart.blogfa.com قلعه تاریخی تیس(پرتغالیها)
 
خصوصیات معمارى:
 

این قلعه به ابعاد 54×26 متر ساخته شده است. عرض ساختمان بر پهنه دماغه‏اى که پانصد متر از آبخوردریا فاصله دارد در قسمت انتهایى دماغه واقع است. در قسمت شمال شرقى درب ورودى اصلى قرار دارد و داراى هشتى وسیعى است . هشتى با سقف بلند و داراى چهار گوشواره خلفى که در پشت دیوارهاى هشتى واقع شده‏اند، هر کدام از آنها خود یک اطاقى است که با پى‏هاى قطور ساخته شده‏اند. و داراى ایوانى است که دو پله یا حدود یک متر از سطح حیاط قلعه بلندتر است. در ضلع شمالى شرقى آثار اطاقهایى وجود دارند که اکنون خراب شده‏اند و هر کدام داراى یک اطاق بزرگتر مشرف به ایوان و ایوان اختصاصى هستند. طرز ساخت بنا (اطاقها و ایوانها) شبیه به کاروانسراى شاه‏عباسى بیستون است که در زمان شاه سلیمان صفوى ساخته شده است.
 

در سه طرف حیاط حجره‏ها و اطاقهایى شبیه حجره‏ها و اطاقهاى ضلع شمالى وجود دارند. در سمت ساحل دریاى عمان آثار دو برج بزرگ در طرفین دیده مى‏شود. برج سمت راست که در جنوب قرار دارد بصورت یک اطاق با یک ایوان و یک شاه‏نشین است که بر روى هرمى مکعب مستطیل شکل پى‏سازى شده و یک برج یا منار برروى آن قرار گرفته و یک منار به ارتفاع 6/5 متر باقى مانده است.
 

مصالح بکار رفته در ساخت قلعه، آجر، سنگ و گچ مى‏باشند و آثار تزئینات از آجر و سنگ در اطراف گلدسته‏ها باقى مانده‏اند. این مناره براى دیده‏بانى بکار مى‏رفته است و چون بر همه خلیج دهانه تیس دید کافى دارد و در ضمن از فاصله زیادى در دریا دیده مى‏شود. سبک ساخت و نوع مصالح بکار رفته مناره و گوشواره سبک سلجوقى مى‏باشد و تعمیرات بعدى که در اطاقها و ایوانها انجام شده بیشتر سبک صفوى و سبک دوران قاجاریه است در وسط و گوشه‏هاى حیاط قلعه آثارى از آب انبارها دیده مى‏شود که از سنگ و ساروج و گچ ساخته شده‏اند. در بیرون دیوار بلند قلعه آثار چاهى وجود دارد که در سنگ صخره کنده شده است. لبه چاه با استفاده از سنگ و ساروج محکم شده است. در قسمت سقف قلعه چوبهایى بکار رفته است که احتمالاً از نقاط دیگر به این محل آورده شده‏اند. تزئینات دور منار و آجر چینى شبیه سبک تزئینات مناره‏هاى دوره سلجوقى مى‏باشند اگرچه از بین رفته‏اند ولى نقش‏هایى به رسم‏الخط عربى و خط کوفى از اثر برجستگیها و گودیها مشخص مى‏شود. اندازه اطاقها معمولاً 3×4 متر یا کمتر است که در دور یا چهار طرف یک پهنه وسیع واقع شده‏ اند.
 
ضمنا قدمت این بنا به دوران اسلامی باز می گردد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی